Minimální mzda se od 1. ledna zvedla z 20 800 na 22 400 korun. Na hodinu činí 134,40 korun. V letošním roce by měl nejnižší výdělek být asi na 43,4 procenta průměrné mzdy. Postupně by se měl do roku 2029 zvedat ročně o 1,2 procentního bodu až na 47 procent. Na této hodnotě by měl pak zůstat. Zaručené mzdy podle odbornosti, náročnosti a odpovědnosti práce se ve firmách od loňska zrušily. Zůstaly jen zaručené platy ve veřejném sektoru, a to ve čtyřech stupních. Odpovídají minimální mzdě a jejímu 1,2násobku, 1,4násobku a 1,6násobku. Zvyšují se tak na 22 400 korun, 26 880 korun, 31 360 korun a 35 840 korun. Na hodinu to je 134,40 korun, 161,30 korun, 188,20 korun a 215,10 korun. Jak roste minimální mzda v Česku Rok Výše minimální mzdy Průměrná mzda 2026 22 400 Kč 2025 20 800 Kč 48 171 Kč (1-3Q 2025) 2024 18 900 Kč 46 165 Kč 2023 17 300 Kč 43 341 Kč 2022 16 200 Kč 40 353 Kč 2021 15 200 Kč 37 839 Kč 2020 14 600 Kč 35 611 Kč 2019 13 350 Kč 34 125 Kč 2018 12 200 Kč 31 885 Kč 2017 11 000 Kč 29 504 Kč 2016 9 900 Kč 27 589 Kč „Jelikož se zvyšuje hrubá měsíční minimální mzda na 22 400 korun, tak i z navýšené částky 1 600 korun se bude odvádět daň z příjmu i sociální a zdravotní pojištění,“ říká Gabriela Ivanco, daňová poradkyně společnosti Forvis Mazars. Sazba zdravotního pojištění přitom u zaměstnanců činí 4,5 procenta, u sociálního pojištění je sazba 7,1 procenta a daň z příjmu činí 15 procent z hrubé mzdy. Bezdětný zaměstnanec, který pracuje za minimální mzdu a má nárok pouze na základní daňovou slevu na poplatníka, tak může počítat s tím, že se mu letošní čistá mzda zvedne z loňských 17 837 korun na 19 011 korun. V reálu tak vzroste o 1 174 korun. Zvýšení minimální mzdy pocítí i zaměstnavatelé. Tím, že v souhrnu odvádějí na povinném pojistném za zaměstnance 33,8 procenta z hrubé mzdy (sociální pojištění 24,8 procenta plus zdravotní pojištění 9,0 procent), vzrostou jejich mzdové náklady o 2 141 korun na jednoho pracovníka s minimální mzdou. Co ovlivňuje výše minimální mzdy Od minimální mzdy se odvíjí i několik dalších plateb a limitů: zdravotní pojištění (výše pro OSVČ i osoby bez zdanitelných příjmů) sleva na dítě (limit pro daňový bonus je 6násobek minimální mzdy) nekolidující výdělek (přivýdělek při pobírání podpory v nezaměstnanosti) limity a povinné odvody u některých dohod o pracovní činnosti zaručené platy ve státní správě Kdo pobírá minimální mzdu? Minimální mzda je nejnižší přípustná výše odměny za práci pro všechny zaměstnance, ať už v hlavním pracovním poměru nebo pracujících na dohodu o provedení práce či dohodu o pracovní činnosti. Nerozlišuje se, jestli jde o pracovní poměr na dobu určitou nebo neurčitou. Týká se týdenní pracovní doby 40 hodin. Pokud má zaměstnanec více pracovních poměrů souběžně, má nárok na minimální mzdu v každém z nich. Minimální mzdu pobírá v Česku zhruba 120 000 lidí, tedy asi tři procenta pracujících.