Zvedla se minimální mzda, s ní i odvody a limity. Jak se dotkne zaměstnanců
Minimální mzda se od 1. ledna zvedla z 20 800 na 22 400 korun. Na hodinu činí 134,40 korun. V letošním roce by měl nejnižší výdělek být asi na 43,4 procenta průměrné mzdy. Postupně by se měl do roku 2029 zvedat ročně o 1,2 procentního bodu až na 47 procent. Na této hodnotě by měl pak zůstat.
Zaručené mzdy podle odbornosti, náročnosti a odpovědnosti práce se ve firmách od loňska zrušily. Zůstaly jen zaručené platy ve veřejném sektoru, a to ve čtyřech stupních. Odpovídají minimální mzdě a jejímu 1,2násobku, 1,4násobku a 1,6násobku. Zvyšují se tak na 22 400 korun, 26 880 korun, 31 360 korun a 35 840 korun. Na hodinu to je 134,40 korun, 161,30 korun, 188,20 korun a 215,10 korun.
Jak roste minimální mzda v Česku
Rok
Výše minimální mzdy
Průměrná mzda
2026
22 400 Kč
2025
20 800 Kč
48 171 Kč (1-3Q 2025)
2024
18 900 Kč
46 165 Kč
2023
17 300 Kč
43 341 Kč
2022
16 200 Kč
40 353 Kč
2021
15 200 Kč
37 839 Kč
2020
14 600 Kč
35 611 Kč
2019
13 350 Kč
34 125 Kč
2018
12 200 Kč
31 885 Kč
2017
11 000 Kč
29 504 Kč
2016
9 900 Kč
27 589 Kč
„Jelikož se zvyšuje hrubá měsíční minimální mzda na 22 400 korun, tak i z navýšené částky 1 600 korun se bude odvádět daň z příjmu i sociální a zdravotní pojištění,“ říká Gabriela Ivanco, daňová poradkyně společnosti Forvis Mazars. Sazba zdravotního pojištění přitom u zaměstnanců činí 4,5 procenta, u sociálního pojištění je sazba 7,1 procenta a daň z příjmu činí 15 procent z hrubé mzdy.
Bezdětný zaměstnanec, který pracuje za minimální mzdu a má nárok pouze na základní daňovou slevu na poplatníka, tak může počítat s tím, že se mu letošní čistá mzda zvedne z loňských 17 837 korun na 19 011 korun. V reálu tak vzroste o 1 174 korun.
Zvýšení minimální mzdy pocítí i zaměstnavatelé. Tím, že v souhrnu odvádějí na povinném pojistném za zaměstnance 33,8 procenta z hrubé mzdy (sociální pojištění 24,8 procenta plus zdravotní pojištění 9,0 procent), vzrostou jejich mzdové náklady o 2 141 korun na jednoho pracovníka s minimální mzdou.
Co ovlivňuje výše minimální mzdy
Od minimální mzdy se odvíjí i několik dalších plateb a limitů:
zdravotní pojištění (výše pro OSVČ i osoby bez zdanitelných příjmů)
sleva na dítě (limit pro daňový bonus je 6násobek minimální mzdy)
nekolidující výdělek (přivýdělek při pobírání podpory v nezaměstnanosti)
limity a povinné odvody u některých dohod o pracovní činnosti
zaručené platy ve státní správě
Kdo pobírá minimální mzdu?
Minimální mzda je nejnižší přípustná výše odměny za práci pro všechny zaměstnance, ať už v hlavním pracovním poměru nebo pracujících na dohodu o provedení práce či dohodu o pracovní činnosti. Nerozlišuje se, jestli jde o pracovní poměr na dobu určitou nebo neurčitou. Týká se týdenní pracovní doby 40 hodin.
Pokud má zaměstnanec více pracovních poměrů souběžně, má nárok na minimální mzdu v každém z nich.
Minimální mzdu pobírá v Česku zhruba 120 000 lidí, tedy asi tři procenta pracujících.