Peníze od státu: kdy máte nárok na porodné, přídavky i daňové úlevy
1
Porodné
Kdo má nárok:
Ženy s nízkými příjmy, jimž se narodilo první nebo druhé dítě. Příjem se počítá jako 2,7násobek životního minima rodiny, posuzují se čisté příjmy a nezahrnuje se do nich rodičovský příspěvek a přídavek na dítě. Oficiální pravidlo říká, že „příjem se posuzuje za kalendářní čtvrtletí předcházející čtvrtletí, ve kterém se dítě narodilo“.
Peníze od státu
V seriálu také vyšlo:
Peníze od státu: kolik dostanete, když se vaše rodina rozroste
Peníze od státu: Na co máte nárok a kolik dostanete, když dítě onemocní
Peníze od státu: na bydlení může rodina získat až 18 tisíc
Příklad z praxe
: když se mimino narodí v září (třetí čtvrtletí), bude se posuzovat příjem rodiny za duben, květen až červen daného roku (druhé čtvrtletí). Nárok na porodné má i ten, kdo není rodič, a přesto převzal dítě do péče. Podmínkou je, že dítě musí být do jednoho roku věku. Může to být prarodič po smrti rodičů dítěte nebo třeba adoptivní rodič, který si bere dítě z kojeneckého ústavu.
Ostatní podmínky platí
: musí jít o první či druhé dítě a příjem rodiny se musí vejít do 2,7násobku životního minima. Příklady příjmů, při kterých vzniká nárok na porodné (nově narozené dítě není ve výpočtu zahrnuto)
Životní minimum a hranice pro nárok na porodné
Životní minimum
Nárok na porodné
Oba rodiče při narození prvního dítěte
7 710
20 817
Oba rodiče při narození druhého dítěte (první dítě do 6 let)
9 450
25 515
Sama matka při narození prvého dítěte
3 410
9 207
Sama matka při narození druhého dítěte (první dítě do 6 let
4 880
13 176
Kdy a kde žádat:
Po narození dítěte, ale možné je nárok uplatnit rok zpětně. Žádá se na úřadě práce.
Dokdy máte nárok
: Dávka je jednorázová
Kolik dostanete
: 13 000 Kč na první dítě 10 000 Kč na druhé dítě
Poradna:
Jak započíst příjem manžela, když je podnikatel a byl ve ztrátě? U OSVČ se počítá příjem podle posledního daňového přiznání. Vždy to je ale nejméně jedna polovina průměrné mzdy. Podnikatel, i když byl ve ztrátě, má v roce 2017 započítán příjem vždy nejméně ve výši 13 700 korun měsíčně.
2
Daňové úlevy
Kdo má nárok
: Nejde o dávku v pravém slova smyslu, ale daňové úlevy, případně daňový bonus peníze do rodiny přinesou, takže je dobré o nich vědět. Nárok má ten, kdo vydělává a platí daň z příjmů, úlevu na dítě přitom může za dané období čerpat vždy jen jeden z rodičů. Úlevy může využít zaměstnanec i osoba samostatně výdělečně činná. Nově přitom platí, že slevu na děti mohou využít i podnikatelé, kteří vyčíslují náklady paušálně.
Jaké dávky se rodinám vyplácejí a průměrná výše měsíční dávky
Přídavek na dítě: 600 Kč
Rodičovský příspěvek: 6 875 Kč
Porodné: 11 140
Peněžitá pomoc v mateřství: 14 530
Ošetřovné: 2 675 Kč
Kde a kdy žádat
: Zaměstnanci úlevu čerpají průběžně, prostřednictvím svého zaměstnavatele. Podnikatelé ji uplatní jednou ročně v daňovém přiznání.
Do kdy máte nárok
: Dokud vyděláváte a vyživujete děti - za vyživované dítě se považuje student do 26 let.
Kolik dostanete
: V průběhu roku 2017 zákonodárci zvýšili daňové úlevy na druhé a další děti. „Vyšší slevy na děti půjde využít zpětně už od počátku letošního roku,“ vysvětluje daňová poradkyně Blanka Štarmanová.
Výše roční daňové úlevy 2017:
1. dítě 13 404 Kč
2. dítě 19 404 Kč
3. a další dítě 24 204 Kč
Daňový bonus:
Je to odměna pro ty, kdo pracují, mají děti, ale nevydělávají mnoho. Pokud jsou jejich zdanitelné příjmy ze zaměstnání nebo podnikání vyšší než 66 tisíc korun za rok, platili by tak nízkou daň, že by slevu na dítě neměli od čeho odečíst. V takovém případě jim stát slevu na dítě doplatí formou bonusu, fakticky tedy získají peníze navíc. Maximální daňový bonus může být 60 300 korun.
3
Přídavky na děti
Kdo má nárok:
Rodiny s nezaopatřenými dětmi a s příjmy do 2,4násobku životního minima. Od 1. ledna 2018 půjde o 2,7násobek životního minima.
Kdy a kde žádat
: Žádá se na úřadě práce. Nově prokazujete příjem za předchozí kalendářní čtvrtletí (doposud to bylo za rok 2015). Navíc nově funguje výplata příspěvku ve zvýšené výměře. Ta se bude týkat v podstatě všech rodin, ve kterých je nějaký „rozumný příjem,“ tedy rodiče vydělávají, jsou na nemocenské, mají podporu v nezaměstnanosti... Přídavek se zvýší o 300 korun měsíčně. Když je však někdo dlouhodobě nezaměstnaný (a tudíž už bez nároku na podporu), bude mít nárok na přídavek jen v původní výši.
Kolik dostanete
: Přídavek je vyplácen ve třech výších, vždy podle věku nezaopatřeného dítěte.
Věk dítěte
Měsíční přídavek
Zvýšená výměra
Do 6 let
500 Kč
800 Kč
Od 6 do 15 let
610 Kč
910 Kč
Od 15 do 26 let
700 Kč
1000 Kč
Poradna:
Dostávám na děti výživné od bývalého manžela. Počítá se toto výživné do posuzovaných příjmů? Ano, počítá.
Příklady příjmů, při kterých vzniká nárok na přídavek na dítě
Příklady příjmů, při kterých vzniká nárok na přídavek
Životní minimum
Hranice pro nárok na přídavek pro děti
Rodiče a dítě do 6 let
7 710
18 504
Rodiče a dvě děti 5, 8 let
9 850
23 640
Rodiče a tři děti 5, 8, 12 let
11 990
28 776
Rodiče a čtyři děti 5, 8, 12, 16 let
14 440
34 656
Rodič a dítě do 6 let
4 880
11 712
Rodič a dvě děti 5 a 8 let
7 020
16 848
Rodič a tři děti 5, 8 a 12 let
9 160
21 984