Jednorázovým vkladem na „penzijko“ lze ušetřit několik tisíc na dani
Zodpovědní občané s důchodem nespoléhají pouze na stát, ale vytváří si vlastní finanční rezervu formou spoření a investic. Velmi rozšířeným a státem podporovaným finančním produktem je doplňkové penzijní spoření, které má uzavřené již přes 1,3 milionu lidí. Ve starém „penzijku“, do kterého již nelze vstoupit, je nyní přes tři miliony účastníků.
„Od státu je možné dostávat měsíčně na smlouvu až 230 korun, a to v případě, že měsíční vklad na smlouvu činí 1 000 korun a více, nárok na státní příspěvek mají případně oba manželé,“ doplňuje Gabriela Ivanco daňová poradkyně společnosti Mazars.
Jak stát přispívá na spoření na penzi (v Kč)
Měsíční vklad
100 až 299
300
400
500
600
700
800
900
1000
Státní příspěvek
0
90
110
130
150
170
190
210
230
Pokud máte měsíční vklad zatím nízký a můžete si dovolit posílat na „penzijko“ vyšší částku, je třeba požádat o navýšení penzijní společnost. Toto navýšení je totiž nutné dát do smlouvy. Platnost změny pak vstoupí v platnost od 1. dne následujícího měsíce.
Daňový odpočet
V případě, že na důchod ještě nespoříte, v současně době je možné uzavřít již pouze smlouvu o doplňkovém penzijním spoření. Legislativní podpora však platí i pro dříve uzavřené smlouvy o penzijním připojištění, které mnoha lidem ještě dobíhají.
Mimo státní příspěvek je „penzijko“ podporováno i možností snížení roční daňové povinnosti. Od základu daně je možné odečíst vlastní vklady na smlouvu nad 1 000 korun, přičemž maximální roční daňový odpočet může činit 24 000 korun.
Většina Čechů však na daňové odpočty nedosáhne. „Průměrný příspěvek účastníka činí jen 762 korun. K tomu sice přibude 145 korun státního příspěvku, ten se ale do daňových odpočtů nezapočítává,“ doplňuje Lubomír Koňák, ředitel obchodu KB Penzijní společnosti. Od základu daně si nelze odečíst ani příspěvek zaměstnavatele, který má každý třetí střadatel.
Spoření na důchod: státní příspěvek a sleva na dani
Vlastní měsíční platba v Kč
100
300
500
800
1000
1500
2000
3000
Státní měsíční příspěvek v Kč
0
90
130
190
230
230
230
230
Roční úspora na daních v Kč
0
0
0
0
0
900
1800
3600
Celkem roční výhody v Kč
0
1080
1560
2280
2760
3660
4560
6360
„Pro toho, kdo chce využít maximální daňové výhody a platit na dani z příjmu ročně o 3 600 korun méně, je nejjednodušší sjednat si u penzijní společnosti měsíční vklad na smlouvu ve výši 3 000 korun,“ vysvětluje Gabriela Ivanco.
Vklady koncem roku
Pokud pravidelně spoříte nižší měsíční částku, o daňové výhody nemusíte přijít. Pro účely čerpání státního příspěvku je sice nutné spořit pravidelně každý měsíc, u daňového odpočtu je ale možný jednorázový vklad koncem roku. „Na maximální daňový odpočet je tak možné dosáhnout například i při pravidelném měsíčním vkladu na smlouvu ve výši 1 000 korun a mimořádným prosincovým doplatkem ve výši 24 000 korun,“ radí daňová poradkyně Gabriela Ivanco.
Nárok na daňový odpočet uplatní zaměstnanci v ročním zúčtování daně a OSVČ v daňovém přiznání. Zaměstnanci musí doručit mzdové účetní příslušné potvrzení od penzijní společnosti, OSVČ jej přiloží k daňovému přiznání. Penzijní společnosti potvrzení zasílají v dostatečném předstihu, a to již od poloviny ledna. „Zaměstnancům uplatňujícím daňový odpočet penzijního spoření nebo pojištění vznikne nárok na daňovou vratku, kterou obdrží ve výplatě po provedeném ročním zúčtování daně za rok 2021,“ uzavírá Ivanco.